Brædstrupegnens Hjemstavnsforenings Årsskrift – 1991
Af: Jens Thule Hansen
Aldrig før har der været et sådant røre blandt folk i vort lille lokale område, Brædstrup kommune.
Kommunalbestyrelsen har besluttet, at der skal skæres dybt inden for skolesektoren, og intet berører befolkningen så stærkt som det at skulle miste deres skole.
I vor skole får børnene deres lærdom, der får de venner og kammerater, og gennem skolearbejdet vokser også et samværsforhold op mellem lærerne og hjemmene. Skolen bliver rammen om et sundt folkeliv, om foreningsarbejde og folkeligt samvær.
Føvling skole blev som en af de første i kommunen nedlagt i 1971, og her som alle andre steder frygtede vi beboere, at alt det, vi havde at samles om af åndelig værdi, ville visne og dø, når børnene, der skulle afløse os ad åre, fik deres undervisning uden for vor gamle skolekreds.
Føvling og Åstruplund bysamfund omfatter vel ca. 140 husstande. Siden 1867 har dette område haft skolen (sognegården) i Føvling som samlingssted.
Jeg skal nu gøre rede for, hvad vi følte, da vi mistede vor skole, og hvordan vi ser på sagen i dag tyve år efter, at kommunalbestyrelsen tog skolen fra os, men allerførst et blik tilbage til det historiske.
Går vi tilbage til fællesdriftens tid, ved vi, at der i hver landsby var opført et bystævne, en rundkreds af store sten, en for hver gård eller ejendom. Oldermanden, den klogeste og mest erfarne, indkaldte til møde, når store bestemmelser skulle tages. Det var nok mest om det presserende markarbejde, om hvornår der skulle såes, høstes eller pløjes, men jeg vil også tro, at almene spørgsmål blev drøftet, hvis der opstod problemer i det lille samfund. Alle kom hinanden ved, og blev en familie ramt af ulykke eller andet, er jeg sikker på, at naboerne har hjulpet efter evne.
Da landsbyskolerne i 1720’erne blev bygget, er bystævnerne sikkert blevet nedlagt, og rådet har nu benyttet skolestuen til mødesal i stedet. Jeg vil også tro, at læreren, der jo også var landmand, har taget livlig del i landsbyens daglige liv og problemer, så fra nu af danner skolen ramme om det folkelige og åndelige liv i landsbyen.
Hvad er åndsliv? Jeg vil definere det således: Når et menneske tager sine medmenneskers skæbne nær – tænker på andet end sit eget, så opstår der et åndeligt fællesskab. Mange vil måske mene, at for at kunne tale om ånd skal der være religion med i det, men det at tænke på sin næste er vel også i pagt med troen.
Det folkelige fællesskab mellem sognebørnene har også sin store betydning, ja, jeg har ofte svært ved at skelne mellem de to strømninger, de går gerne hånd i hånd.
På det åndelige område må jeg nævne Indre Mission, der gennem en lang årrække havde stor indflydelse på egnen her. Det var navnlig, mens Aage Gad var præst i Ring – Føvling (1895-1908), at I.M. blomstrede op.
Der gik i disse tider en vækkelse over egnen. Der blev holdt mange bibelmøder, og på Gads initiativ byggedes missionshuset “Bethania” tæt bag Ring Kirke. Her holdtes samtalemøder en gang om måneden for hele pastoratet. De andre uger samledes lokale Indre Missionskredse i Brædstrup, Åstruplund og Føvling, hvor man holdt samtalemøder og samlede børnene til søndagsskoler. Da vi kom til Føvling i 1942, var der stadig en stærk Indre Missionssamfund her i sognet, Medens arbejdet de sidste par årtier tilsyneladende er gledet lidt i baggrunden.
I 1908 blev der bygget gymnastiksal ved Føvling Skole, og nu kom der for alvor gang i foreningsarbejdet i skolekredsen. Samme år den 26/11 dannedes Føvling – Åstruplund Ungdoms- og Gymnastikforening, og denne forening har i alle årene siden da betydet utroligt meget for beboerne her i området. Det har jo navnlig været ungdommen og børnene, der har sluttet op om det idrætslige arbejde i salen, men også foredragsvirksomhed, folkedans, dilettant og boldspil har lagt beslag på beboernes opmærksomhed. Ved at læse i de gamle forhandlingsprotokoller ser jeg, at sognets beboere sammen med ungdommen fra starten gik stærkt i brechen med foreningsarbejdet. Gymnastikken blev ledet af unge piger og karle, der gennemgik et delingsførerkursus på en gymnastikhøjskole.
Under krigen 1940-45 var der livlig aktivitet i foreningsarbejdet her, vi havde så mange aktive medlemmer som aldrig før eller siden. Grunden var, at den tyske besættelsesmagt havde beslaglagt gymnastiksale i såvel Brædstrup som de fleste af omegnens forsamlingshuse, medens Føvling Skole gik fri. Mange unge fra Tønning, Træden og Brædstrup gik i disse vintre til gymnastik og folkedans i Føvling. Vi havde fuld opbakning til vore aktiviteter, og en gang om måneden holdt vi foreningsbal for vore medlemmer.
I tiden efter 29/8 1943 var der ofte udgangsforbud fra kl. 9 aften til kl. 6 morgen. Under sådanne forhold holdt foreningen sine baller søndag eftermidag fra kl. 3 til kl. 8.45 aften. Til sådanne fester kunne vi allerede om eftermiddagen samle 150-200 balgæster. Når karlene efter ballet skulle følge pigerne hjem, var der kun få minutter til afskeden, karlene skulle jo være hjemme inden kl. slog 9. Kunne han ikke nå det, var han jo nødt til at blive hos pigen til kl. 6 morgen, ja, sikke tider.
Men det var jo ikke alene ballerne, medlemmerne sluttede op om. I maj 1945 efter fredsslutningen holdt vi et stort foredragsmøde, hvor pastor Aage Dahl, Horsens, og folketingsmand Kristian Juul, Åle, talte. Til dette møde havde vi over 200 tilhørere.
Skolen var jo ikke alene rammen om vort foreningsarbejde, også lærerne fik gennem årene stor betydning for det kulturelle arbejde i sognet.
N. C. Rom, der var lærer her fra 1866-75, samlede de unge mennesker, der havde lyst til sløjd og husflid i fritiden. Hans efterfølger, J. Pedersen 1875-1906), viede sine overskydende kræfter til landbo- og husmandsbevægelsen. Georg Kristiansen (1910-1945) holdt endnu først i 1940’erne aftenskole for egnens ungdom. I 1951 blev Karen Wammen ansat ved Føvling Skole, og hun blev fra starten fuld optaget af foreningsarbejdet, både som leder af gymnastik og dilettant og som kasserer i gymnastikforeningen gennem mange år.
l 1961 startede vi en ungdomsklub ved skolen. Den foregik på ugens faste gymnastikaftener. Vi spillede skak, bob og bordtennis og lavede håndarbejde, medens det andet køn gjorde gymnastik, og når gymnastikken var ovre, samledes vi ved kaffebordet, hvor forældrene efter tur gav kaffe og kage og deltog i vor kreds.
Da Johs. Brøns i 1963 ankom til Føvling Skole, blev også han straks involveret i ungdomsklubbens arbejde. Vi havde mange festlige stunder, når vi sang afhøjskolesangbogen, og når Brøns indøvede mange hidtil ukendte kanons med os.
Samarbejdet mellem de unge, beboerne og lærerne har i mange skolekredse på landet været af uvurderlig betydning for alle parter. Foredragsarbejdet blev under krigen ledet af et udvalg, hvor gymnastikforeningens formand deltog sammen med to valgte medlemmer af beboerkredsen. Senere efter krigen fik vi en selvstændig foredragsforening, der sammen med en tilsvarende i Hårup gennem ca. 30 år har gjort et udmærket arbejde indtil 1990, hvor foreningen i Hårup er nedlagt. Vi prøver nu sammen med menighedsrådet at fortsætte vor foredragsvirksomhed, måske med 2-3 foredrag pr. vinter. Alt det arbejde, som delingsførere og lærere har udført i ungdomsarbejdet op til ca. 1950, har været ulønnet. Senere gled arbejdet ind under aftenskoleloven, så ledere nu får den aftalte timeløn.
Vi når nu frem til 1971, hvor kommunalbestyrelsen bestemmer, at Føvling Skole skal nedlægges. Vi frygtede alle, at nu ville også vort foreningsarbejde smuldre hen, når skolen og lærerne forsvandt, og vore børn voksede op i en fremmed skole. Men hvad sker? Nu, tyve år efter, blomstrer foreningslivet så rigt som nogensinde. Skolelokalerne bliver benyttet som legestue for børn, ikke alene fra Føvling og Åstruplund, men også fra omegnen. Hver vinter arbejder 60-100 gymnaster ihærdigt i salen, og indtil de senere år har foreningen haft op til 10 håndboldhold fordelt over de forskellige årgange. De sidste par år er foreningen gået sammen med Nim om håndboldarbejdet. Hver vinter siden 1943 har foreningen indøvet og opført dilettantforestillinger, og hver torsdag aften holdes et velbesøgt bankospil i sognegården, og herigennem holder foreningen god orden i økonomien.
Skolebygningerne, der i 1971 omdøbtes til Føvling Sognegård, var i alle årene stillet til rådighed af kommunen, men i 1988 besluttede kommunalbestyrelsen, at sognegården skulle sælges. Beboerne fik tilbudt at overtage bygningerne til en favorabel pris. Vi dannede en beboerforening og købte sognegården, så vi nu selv har råderet og ansvar for det hele. Der er stadig kommunal legestue i de gamle skolestuer, og privatboligen er udlejet til hjemmeværnet. Ungdoms-og gymnastikforeningen yder et klækkeligt beløb for benyttelse af lokalerne, så vi mener at kunne klare det økonomiske, selv om vi står for store udgifter til renovering af toiletter og køkkenforhold, ligesom det koster os ca. 40.000 kr. at få indlagt rent vand.
Det, at vi alle står sammen i beboerforeningen og er villige til at ofre os for den fælles sag, giver styrke og tro på fremtiden. Når det ikke gik, som vi frygtede i 1971, da vi mistede vor skole, skyldes det først og fremmest ungdoms- og gymnastikforeningens bestyrelse. Hvor vi andre sad to eller fire år ad gangen i bestyrelsen, har flere af de nuværende bestyrelsesmedlemmer siddet tyve år uden ophold, og de har gjort et kæmpearbejde for at holde gang i foreningsarbejdet, og det er lykkedes over al forventning. Spørgsmålet er, om der er unge, der er klar til at tage over, når der er brug for afløsning.