Broen bygges
I april 1897 begyndte entreprenør-firmaet Hoffmann, Hansen & Co. anlæggelsen af Bryrup Jernbanen. De skulle have 619.800 kroner for arbejdet.
I februar 1898 var sporlægningen nået til Vestbirk og Gudenåen, hvor banen fik en af sine største slyngninger. Da broarbejdet trak ud, fortsatte sporlægningen på den anden side af åen, og i slutningen af 1898 var skinnerne stort set på plads. Broen var først færdig sidst i januar 1899 og havde da kostet ca. 30.000 kroner, men så var det også Danmarks største jernbanebro 45,7 meter lang og 13,4 meter over Gudenåens vand.
Den 22. april 1899 gjorde indvielsestoget holdt ved broen, så alle de indbudte gæster kunne myldre ned til åen for rigtig at tage broen i øjesyn.
Broen dækkes til
Da banen i 1920’erne skulle bygges om til normal sporvidde, blev broen til et problem. Man kunne udvide den i bredden, eller man kunne bygge en helt ny bro. Det blev i stedet en meget alternativ løsning, som skyldtes, at man i 1924 begyndte anlæggelsen af et vandkraftværk ved Vestbirk. Det krævede en omlægning af åen, således at den vandmængde, der fremover skulle under banen, ikke blev større end, at det kunne klares gennem to rør på to gange to meter.
Derfor blev løsningen en dæmning, og da en skrotning af broen ville blive meget dyr, opgav man den tanke og pakkede i stedet broen ind i en dæmning.
Dette arbejde begyndte den 18. november 1925, og siden har broen været gemt væk i grus, indtil man i april 2014 påbegyndte arbejdet med at fritlægge broen, som viste sig at være i meget bedre stand end forventet, og nu står som et smukt monument over 1800-tallets brobygningskunst.
Indvielsen af Den Genfundne Bro
Der blev holdt officiel indvielse af broen lørdag d. 13. december 2014, hvor både borgmester Peter Sørensen, formand for Teknik og Miljø i Horsens Kommune Ole Pilgaard samt lederne af broprojektet fra Natur og Miljø i Horsens Kommune, Simon Marsbøll og Tony Bygballe, var på talerstolen. Navnet Den Genfundne Bro blev fundet via en konkurrence, som Line Iversen fra Gedved vandt.
Hele projektet med at fritlægge og restaurere broen er blevet støttet af Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt EU. Oprindeligt var der afsat et budget på 6,4 millioner kroner, men det beløb voksede undervejs til 7 millioner kroner. Formålet med projektet har været at skabe en større gennemstrømning af vandet i Gudenå, og hermed også bedre passagen for fiskelivet, og samtidig er der blevet skabt en naturperle for både lokale og turister.
Filmklip
Se TV Østjyllands udsendelse fra indvielsen samt TV Sket og Sets udsendelse fra oktober 2014 og februar 2015, hvor Torkill Jensen fortæller om broens historie.
Find vej
Start i Østbirk på P-pladsen Storegade 17. Nulstil din triptæller. Kør ud fra P-pladsen til hovedgaden. Drej til højre efter 50 meter, drej til venstre i lyskrydset. Fortsæt til rundkørslen. Kør lige over. Når triptælleren viser 1,9 km., drejer du til højre ad vejen efter de røde skolebygninger. Fortsæt ud på landet. Når triptælleren viser 4,3 km., er der en P-plads til venstre. Parker her og gå ad stien langs med P-pladsen. Efter ca. 500 meter er du ved broen. (Hemmeligesteder.dk)
Læs mere
Den Genfundne Bro blev fejret (13.12.2014 Østbirk Avis)